jueves, 20 de abril de 2017

Repositoris i recursos digitals per a l’aprenentatge

Hola a Tothom! Ja tornem a ser per aquí! Avui parlarem dels repositoris i els recursos digitals per l'aprenentatge. Aquests repositoris normalment sorgeixen davant el problema de la massificació i desbordament de recursos i/o informació en la xarxa. Quan fem una cerca a la xarxa vers una temàtica en concret trobem una sèrie d'entrades (app, llocs, blocs, etc.) que intenten donar resposta a allò que nosaltres hem buscat. Això comporta que "perdem" estona en entrar en aquestes pàgines i anem analitzant els diferents recursos digitals segons les necessitats que els infants destinataris presentin. Per tal que aquesta despesa de temps sigui més petita i s'augmenti la funcionalitat de la cerca, davant aquesta massificació hi ha pàgines web i/o altres llocs en línia on es presenten un recull de materials. Pel que fa als recursos educatius a primària, si com a mestres busquem a la xarxa algun recurs a la xarxa, ens sortiran una sèrie de links o enllaços que són una mostra de massificació d'informació. Cadascuna d'aquestes webs té un munt de recursos en la mateixa web. Com a eina per a l'escola, crear un repositori de centre (de recursos) pot ser un bon moment on l'escola vagi assumint un cert rol de dinamitzadora de les TIC. Fer un recull de recursos que pugui ser interessant per a l'escola (i fora) on davant una necessitat pugui ser útil, penso que és una bona iniciativa com a mestres per tal de compartir recursos de forma ràpida per tal d'afavorir que el paradigma educatiu pugui anar canviant.
Com a treball de classe, el passat vint d'abril vam haver de pensar (en petits grups) de quina manera classificar i ordenar la informació si creéssim un repositori. Tot i que aquesta experiència està emmarcada en l'àmbit universitari, es podria traslladar perfectament a una aula de primària. Al darrere d'això hi ha un tema molt interessant per treballar a primària: l'organització, la informació, connectivisme (competència transversal), etc. En primer lloc vam pensar en quin format voldríem fer el repositori i sobre quin tem: Quins recursos digitals útils per a l'escola volem "ordenar"?, ho ordenarem per edats, per continguts?, quin serà el seu accés? Aquests són els passos que vam seguir:

  1. Quins camps d'informació volem "guardar" que siguin útils a l'escola (7, 8 camps...).
  2. Anar fent el "joc" de com ho buscarem (la mestra de música que està preparant alguna cosa per fer la festa de St. Jordi). Què podria buscar aquesta mestra en la "nostra" base de dades?
  3. Algun caps que d'aquestes pàgina web parli de festes tradicionals (si parlem de st. Jordi...). Que tot sorgeixi d'una necessitat.
  4. Font d'informació per fer la fitxa, registre, és tafanejar "recursos educatius" i veure exemples.
  5. Com ho fem? Quins recursos per poder fer la consulta i crear la nostra organització (buscar el recurs més idoni per fer-ho: un bloc, document de text Drive, full de càlcul Drive, etc.)

A continuació mostrem la nostra proposta de repositori, un seguit de recursos vers el tema de Sant Jordi realitzats en un full de càlcul de Google que es podria compartir amb la resta de professorat del centre per tal que tot hi poguessin tenir accés i es poguessin beneficar de l'organització de la informació escollida:



No hay comentarios:

Publicar un comentario