lunes, 20 de febrero de 2017

El pla TAC de centre - (Tecnologies per a l’Aprenentatge i el Coneixement)

Segons el departament d’ensenyament, el  Pla TAC de centre és un document que estableix unes directrius clares per assegurar la competència digital de l’alumnat, la integració curricular, la inclusió digital i la innovació metodològica. El projecte d’implementació de les tecnologies ha de ser un compromís entre el desitjable i el possible i sobretot ha de ser compatible i coherent amb el projecte educatiu del centre. És també molt important que tothom s’involucri en el desenvolupament del projecte.
A l'hora d'elaborar el Pla TAC del centre educatiu es segueix un procés complex i llarg que requereix un impuls per part de l'equip directiu, que n'ha d'exercir la coordinació, el consens del claustre del professorat i la complicitat de tota la comunitat educativa. L'elaboració del Pla TAC de centre pot esdevenir una gran eina d'innovació educativa per tal d'incloure les TIC en el dia a dia de l'aula. En aquest context, l'elaboració del Pla ha de proporcionar espais i temps per establir intercanvis entre el professorat per reflexionar, debatre, compartir i, en resum, per aprendre del nou context educatiu que s'està creant a l'escola. La integració total de les noves tecnologies en un centre educatiu es pot enfocar com un procés d'innovació i procés de canvi, afectant en l'àmbit personal (a tots els integrants de l'escola) com afectant aspectes logístics i de funcionament. Per facilitar que aquest procés es desenvolupi de forma harmònica, és necessari un Pla TAC específic que formi part del projecte educatiu del centre.
Imatge extreta de: http://ensenyament.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/colleccions/tac/pla-tac-centre/tac_1.pdf

Com a mestres és important que reflexionem sobre la integració de les noves tecnologies en els processos d'ensenyament-aprenentatge dels infants a l'aula, analitzant la situació educativa que es donaria, buscant els seus avantatges i inconvenients. Personalment penso que introduir les TIC a l'aula pot esdevenir un moment de reflexió profunda en el context educatiu de l'escola, reflexionant sobre les pràctiques docents, les metodologies que s'empren en el centre així com el rerefons de tot aquest canvi de paradigma educatiu digital. L'eix central de la reflexió és plantejar-se com adoptar les tecnologies de la informació i la comunicació a l'escola per tal que estiguin al servei de l'aprenentatge i el coneixement. L'escola d'avui dia no pot deixar enrere que els infants que la componen utilitzen la tecnologia per a l'oci i la comunicació, però que aquest us ha de ser guiat en l'adquisició de la competència digital en sentit ampli i en l'adquisició de coneixement. Així doncs, penso que un dels objectius que ens hauríem de marcar com a mestres és incorporar les noves tecnologies a l'escola des d'una mirada crítica, educativa, on es faciliti l'aprenentatge de forma autònoma i personalitzat dels alumnes. D'altra banda, implementar aquest Pla TAC a l'escola requeriria també la utilització d'una sèrie de rols diferents, per part del professorat, que els ajudaria a créixer professionalment. Així doncs, implementar aquest pla TAC als centres educatius comporta alguns canvis significatius en l'organització i la metodologia de l'escola.

🔼El pla TAC a la meva escola de pràctiques🔼
Durant el meu període de pràctiques em vaig interessar per veure si en aquest centre hi havia un Pla TAC o estava en procés de creació. Després de veure la utilització diària de les TIC a l'aula, veure les classes d'informàtica i parlar amb l'informàtic vaig concloure que no hi havia un pla TAC de centre. Encara que no hi hagués un Pla TAC de centre, durant el dia a dia a l'aula les TIC tenien un paper important i funcional. Així doncs, després de parlar amb la persona responsable de l'àrea d'informàtica de l'escola, les meves companyes de pràctiques i jo vam poder veure com, tot i que no tenien un pla TAC, aquest estava en construcció. A causa que l'encarregada de dur-lo a terme va agafar la baixa, el procés estava estancat.
Pel que fa a l'ús de les TIC en el dia a dia a l'aula, cal destacar que tenien un paper important. Per tal de fer les classes més dinàmiques o emprar serveis en línia (vídeos explicatius, jocs educatius, cerca d'informació, etc.), els infants el feien servir bastant. La mestra de l'aula emprava la PDI com a forma per projectar aspectes en relació a les diferents matèries. D'altra banda, per organitzar els aspectes de cada alumne (notes, observacions, etc.) i el seu horari, la mestra (i totes els/les mestres de primària) portava un Ipad amb una aplicació instal·lada: IDOCEO.
Tot i que quan jo hi vaig anar no hi havia cap pla TAC vigent i la seva elaboració estava estancada, penso que a poc a poc en el centre on vaig realitzar les pràctiques hi haurà un pla TAC. Tot procés de canvi comport un procés de caos, per aquest motiu ha sigut molt significatiu indagar sobre el pla TAC a l'escola i veure la utilització de les TIC en el dia a dia l'aula.

Fonts consultades:
http://ensenyament.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/colleccions/tac/pla-tac-centre/tac_1.pdf

No hay comentarios:

Publicar un comentario