lunes, 13 de febrero de 2017

Models pedagògics vinculats amb l’ús de les TIC

Com hem anat comentant en anteriors publicacions d'aquest bloc, cada com més, les escoles estan viatjant cap a un procés d'innovació i canvi de paradigma. Per tal de dur aquests canvi de visió educativa. Avui exposarem alguns recursos i models pedagògics vinculats amb l'ús de les TIC.

En primer lloc presentarem el model SAMR/RAT, entenent-lo com una estratègia/model pedagògic, en el qual se'ns presenta un camí a seguir, un patró que determina la nostra manera de fer com a docents. Les inicials SAMR són l'acrònim de Substituir, Augmentar, Modificar i Redefinir, els 4 passos o fases a seguir per poder implementar aquest model pedagògic. A l'hora de substituir, el que es vol pretendre alb la primera "lletra" de l'acrònim és, tot i emprar una metodologia més aviat tradicional, s'ha de fer un bon ús de les TIC a l'aula com a element o estratègia d'aprenentatge i creació de connexions. Quan parlem d'augmentar, segon pas d'aquesta implementació, el que es pretén és que els estudiants puguin i utilitzin les TIC per ampliar funcions. Que no sigui tan sols una eina pel mestre per explicar informació. Les TIC a l'aula poden aportar al mestre un seguit de canvis en la metodologia, reformulant les activitats d'aprenentatge per tal que esdevinguin significatives pels alumnes, tercera fase de la implementació, modificar. Per últim, cal parlar de redefinir, darrera fase de la implementació on les TIC es veuen com a estratègia a l'aula que 'retenen crear noves situacions o contextos d'aprenentatge. El RAT és un model molt similar al SAMR, tot i que no es presenta tanta rellevància al "redefinir", darrera fase de la implementació del model pedagògic basat en les TIC.

En segon lloc presentarem el model pedagògic ACOT2: (apple classrooms of tomorrow). En aquest model, es pot apreciar l'evolució del professorat en la incorporació de les TIC i el Model ACOT2. A mitjans dels anys 80 s'engega a Estats Units un projecte de recerca denominat: Apple Classrooms Of Tomorrow (ACOT). El seu objectiu primordial era crear un entorn d'ensenyament - aprenentatge en el qual la utilització de la tecnologia sigui quelcom normal, quotidià, com ho pot ser la utilització de la pissarra o el bolígraf. Aquest projecte buscava l'extensió de processos d'aprenentatge, utilitzant la tecnologia com a eina de construcció de coneixements, no solament a l'aula, sinó en altres entorns, combinant la instrucció directa tradicional amb la construcció del coneixement. Durant la realització d'aquest model pedagògic, el que es pretenia era afavorir les actituds col·laboratives entre alumne - docent. Encara que aquest context se centrava en el professorat de primària i secundària, és perfectament aplicable a altres contextos educatius (o cicles, etapes, etc.). Es va observar que la peça clau de l'èxit d'aquest nou context d'aprenentatge era el professor: era el primer que havia d'adaptar-se les noves circumstàncies, abandonant el seu rol d'expert per afavorir l'establiment d'una comunicació bidireccional amb l'alumne. Canvi de rol per part del professorat: trencar motlles de la formació tradicional del professorat. Evolució d'aquesta integració del model ACOT: Entrada: el professor pren contacte amb les TIC i els seus diferents usos. Adopció: utilització de les TIC per suplir l'educació tradicional. Adaptació: integració de les TIC en les pràctiques de classe tradicional. Apropiació: a partir de projectes concrets, s'incorporen les TIC com una eina més → fomentar actituds col·laboratives mitjançant la realització d'activitats en grup. Invenció: dominat el tema, es descobreixen nous usos per eines tecnològiques integrades en les activitats curriculars.

En tercer lloc, cal explicar el model TPACK: (coneixement tècnic pedagògic del contingut). El model es va crear entre l'any 2006-2009 amb la finalitat d'incorporar les TIC de manera eficaç i significativa en els contextos d'ensenyament - aprenentatge. Per tal de dur a terme aquesta incorporació d'aquest model pedagògic, cal la fusió o convergència de tres aspectes: el contingut (coneixement del contingut), la pedagogia (coneixement pedagògic) i la tecnologia (coneixement tecnològic). Les implicacions pràctiques que ens ofereix aquest model abasten conceptes com: el Model relacional (el coneixement sobre la interrelació), la Presa de decisions (la reflexió, activitat més creativa), etc.

Per últim, cal exposar el model pedagògic de la Flipped Classroom. Aquest model pedagògic està molt "de moda" en els àmbits de l'educació superior (universitats, etc.), tot i que hi ha escoles que també estan posant en pràctica la implantació d'aquest model. Aquest mètode pedagògic consisteix a fer que l'alumne treballi a casa uns aspectes (de caràcter més teòric) i posteriorment aquests són traslladats a l'aula (posant-los en pràctica). Es basa en la Taxonomia de Bloom, aquelles capacitats cognitives i metacognitives que els nens posen en joc depenent dels continguts que es treballen (tenint en compte la complexitat). El treball que es fa a casa com el treball que es realitza a l'aula ha de ser complementari, s'han de retroalimentar. A casa, l'infant ha de poder aplicar, entendre i recordar. Ha de ser un pensament d'ordre inferior: més senzill i individual. A l'escola, l'infant ha de poder posar en pràctica allò que ha estudiat a casa. Ha de poder crear, avaluar i analitzar. Ha de ser un pensament d'ordre superior: més complex i en equip o col·laboració.

Fonts consultades:
https://ipadcole.wordpress.com/2016/04/24/reemplazar-amplificar-trasformar-alternativas-al-modelo-samr/
http://eduteka.icesi.edu.co/articulos/samr
http://ali.apple.com/acot2/
https://www.youtube.com/watch?v=Vwx4meBMWo8
http://canaltic.com/blog/?p=1677
http://ebolo.es/welearning/innovaschool/modulos/flipped1/326_bloom_en_flipped_classroom.html

No hay comentarios:

Publicar un comentario